Wednesday 15 September 2010

Kisah bunga dan rama-rama

Suatu petang,
Kau datang dengan senyuman,
Aku teka,
Ada kisah yang kau bawa

Ku pandang wajahmu,
“Cepat, khabarkan aku kisah itu”,

Engkau ketawa,
Gembira sekali…,
Tapi mengapa?
Katamu “aku bertemu sekuntum bunga,
Sekuntum bunga yang paling sempurna”,

Aku senyum, sedikit gembira
Kerna temanku si rama-rama,
Telah bertemu bunganya,

Aku bertanya “adakah bungamu,
Benar sempurna?
Kembang indah sentiasa?”

Engkau ketawa, sedikit sinis..
Tak kufaham mengapa?

Jawabmu “bungaku memang sempurna,
Tiada celanya,
Kuntumnya mekar,
Harumnya sentiasa,
Kembangnya tak layu,
Indah menambat mataku”

Aku terdiam,
Cemburukah aku pada bungamu?

Hatiku bersuara,
“aku tak mencari rama-rama
Yang indah,
Biarlah sayapnya sedikit patah,
Atau
Terbangnya terlalu rendah,

Asalkan aku bunganya,
Dan dia rama-ramaku.


2006

No comments :